วันจันทร์ที่ 27 กรกฎาคม พ.ศ. 2558

บทความสะท้อนความคิดเรื่องกิจกรรมการพัฒนาการฟังของเด็ก


กิจกรรมพัฒนาการฟังสำหรับเด็กปฐมวัย
 
    เด็กเริ่มเรียนรู้ภาษาจากการฟังแล้วเลียนแบบเสียง  ซึ่งนำไปสู่การพูด การฟังเบื้องต้นของเด็กในโรงเรียนเป็นการฟัง คำพูด ฟังเสียงดนตรี ฟังเสียงธรรมชาติและฟังเรื่องราวโดยเฉพาะนิทาน แล้วฝึกการถ่ายทอดด้วยการบอก การถาม การสนทนา และการเล่าเรื่อง การ ฟังของเด็กเป็นการรับรู้เรื่องราวด้วยประสาทสัมผัสทางหู ถ้าเรื่องราวที่เด็กได้ฟังมีความชัดเจน ง่ายต่อการเข้าใจ เด็กจะได้คำศัพท์และมีความสามารถมากขึ้น พัฒนาการด้านการฟังของเด็กตามวัยเป็นดังนี้
     อายุ 2 ขวบ ชอบฟังคำพูดสั้นๆ จูงใจ  ฟังเรื่องสั้นๆ และเพลงกล่อมเด็กวัยนี้ชอบคำซ้ำและเลียนแบบเสียง
     อายุ 3 ขวบ ชอบฟังเสียงต่างๆ เช่น เสียงสัตว์  ยานพาหนะ  ชอบฟังนิทาน ฟังได้นานและฟังอย่างตั้งใจ สามารถเข้าใจภาษาพูดง่ายๆของผู้ใหญ่             
     นิทานสำหรับเด็กนั้นมีวัตถุประสงค์หลัก เพื่อสั่งสอนเด็กโดยผ่านการดำเนินเรื่องที่สนุกสนานในขณะที่เด็กฟังนิทานก็จะได้รับการพัฒนาทักษะด้านการฟัง การพูด พร้อมทั้งสร้างจินตนาการ และฝึกสมาธิให้เด็กรู้จักจดจ่ออยู่กับเรื่องที่ฟัง ซึ่งพฤติกรรมเหล่านี้ถือเป็นพื้นฐานในการเตรียมความพร้อมด้านการอ่านหนังสือ และปลูกฝังนิสัยรักการอ่านให้แก่เด็กได้เป็นอย่างดี
     1.นิทานช่วยปลูกฝังให้เด็กเป็นคนช่างคิด ช่างถามและช่างสังเกต มีความมั่นใจ ฉลาด กล้าแสดงความคิดเห็น คือ มีความฉลาดทั้งทางปัญญา (IQ) และฉลาดทางอารมณ์ (EQ) ด้วย 
    2.นิทานทำให้เด็กเรียนรู้ภาษาได้เร็วขึ้น 
    3.นิทานช่วยสร้างสมาธิให้แก่เด็ก 
    ดังนั้น จึงจะเห็นได้ว่า “นิทาน” ไม่ได้เป็นเพียงสิ่งที่ช่วยสร้างความสนุกสนานแลความสุขให้แก่เด็กเท่านั้น แต่ยังเป็นการปลูกฝังนิสัยรักการอ่านแบะการฟังที่ดีให้แก่เด็กอีกด้วย 




Listen for Early Childhood Development Activities

Children start to learn language by listening and imitating sounds.This led to talks The preliminary hearing is to listen to the words of the children in the school musical. Listen to the soothing sounds and listen to stories, especially stories. Then practice to relay the conversation by asking questions and listening to the narrative of the story is perceived by the ear senses. The children listened to the story is clear. Easy to Understand Children will have the ability, vocabulary and more. Listen to the development of the child's age as follows.
     2 years old, like listening to a short speech incentives to hear stories. And Lullaby this age like to repeat and imitate sounds.
     3 years old, likes listening to animal sounds such as vehicles like listening to longer stories and listen attentively. This simply can not understand the language of adults.
    Stories for children are the main objectives. To teach children through the story, the children have fun while listening to tales will also be developing listening skills and imagination. Meditation and children to concentrating on listening. This behavior is fundamental in preparing the book. And instill a love of reading to children as well.
     1. tales to teach the children is a deep thinker. Asked intelligent and observant, confident dare comment is both intellectual intelligence (IQ) and emotional quotient (EQ) as well.
     2. tale that children learn languages ​​faster.
     3. tales help children to concentrate.

     Therefore, it can be seen that "tale" is not just something that's fun and happiness to children only. But also to cultivate the habit of reading good size and listening to the children.




ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น